Vad är Altmetrics?
Altmetrics, eller alternative metrics, är alternativa sätt att mäta genomslaget för en publikation i stället för traditionella citeringar. Man kan till exempel mäta antalet visningar av en webbsida eller antalet bloggar och Tweets som har nämnt publikationen. Detta görs ofta med hjälp av publikationens DOI (Digital object identifier).
Idag publiceras många publikationer på webben och användningen av sociala medier ökar även inom det vetenskapliga området. Det gör att mängden alternativ för att sprida forskningsresultat ökar. Det går också snabbare för andra att uppmärksamma och kommentera publikationerna. Traditionella citeringar i tryckta medier tar månader eller år innan de syns medan citeringar i sociala medier kan ske inom timmar eller dagar. Sociala medier är även öppna för allmänhetens kommentarer.
Flera tidskrifter, till exempel Nature och PLoS, har flera indikatorer för altmetrics på sina artikelsidor där man bland annat kan se antalet nedladdningar för eller antalet tweets om publikationen. En del företag har specialiserat sig på att sammanställa information för en större mängd publikationer från olika sociala medier, nyhetsmedier, webbaserade referenshanteringssystem med mera. Några av dessa är Altmetric, Impactstory och Plum Analytics.
På LiU E-press finns tillgång till data från Altmetric som bland annat visas som en lista över artiklar med hög aktivitet i sociala medier under de senaste tre månaderna.